Webshop SEO – A legfontosabb on-page SEO tényezők webáruház készítésnél
A hatékony webshop SEO megvalósítása nem csupán technikai és off-site, hanem on-site szempontokat is magába foglal. Legyen szó egyedi fejlesztésű vagy bérelt webáruházak keresőoptimalizálásáról, a legfontosabb on-page SEO tényezőket elengedhetetlen megismerni ahhoz, hogy oldalunk könnyen megtalálható legyen a keresőben. Cikkünkből mindent megtudhatsz a webáruházak tartalmi keresőoptimalizálásáról.
Webáruház fejlesztés és Search Engine Optimization (SEO)
Webáruház készítés során rengeteg szempontot szükséges szem előtt tartani, köztük SEO tényezőket. Mindenekelőtt azonban elengedhetetlen, hogy megismerjük a célpiacot, avagy a weboldalunk potenciális látogatóit. Annak érdekében, hogy megkönnyítsük a tájékozódást és különféle tartalmak felfedezését, weboldalunk struktúrájának kialakításakor figyelembe kell vennünk ezen felhasználók igényeit és látens szükségleteit. A legnagyobb kihívást azonban a preferenciák megismerése jelenti, hanem az, hogy
miként fognak eljutni a felhasználók az oldalunkra, hogyan fogják megtalálni a nekik szánt tartalmakat.
A felhasználók a keresőmotorok segítségével képesek eljutni egy adott weboldalra. Ha az oldal elérhetősége, indexálhatósága technikai beállítás vagy más ok miatt akadályozott, a felhasználók nem lesznek képesek elérni azt a keresőben.
Mielőtt elkezdenénk komolyabb energiát fordítani az on-site és off-site SEO stratégia megvalósítására, bizonyosodjunk meg arról, hogy a technikai feltételek rendben vannak.
Webáruházak esetében különösen nagy kellemetlenségeket okozhat egy műszaki hiba jelentkezése. Akár már egy napi forgalom kiesés hatalmas bevétel csökkenést eredményezhet, ha a felhasználók nem tudják elérni az oldalt. A kockázat csökkentése érdekében érdemes megbízható, sok éves szakmai tapasztalattal rendelkező fejlesztőre bízni a webáruházunk készítését, vagy modern és személyre szabható, bérelhető webáruház mellett dönteni ahelyett, hogy egyéni fejlesztésbe fognánk.
A legnagyobb keresőmotor napjainkban a Google. Felhasználók millió használják a keresőt minden egyes nap. Becslések szerint a Google másodpercenként mintegy 99 ezer lekérdezést dolgoz fel, ami napi 8,5 milliárd keresést jelent, éves szinten pedig nagyjából 2 billiót. Éppen ezért fontos, hogy a webáruház készítés során figyelembe vegyük mindazon szempontokat, amelyek lehetővé teszik, hogy rangsoroljunk a Google találati listáján.
Mivel webáruház tulajdonosként valószínűleg több versenytárssal mérettetjük meg magunkat az ügyfelek figyelméért, nem elég pusztán az a tény, hogy rangsorolunk a kereősben. Végső soron az a fontos, hogy
hányadik helyezést érünk el a találati listán a számunkra fontos és releváns kulcsszavak esetében.
A keresőoptimalizálás, avagy Search Engine Optimization (röviden SEO) olyan tevékenység, amellyel az organikus keresési eredmények között (tehát nem a fizetett hirdetéseknél) javíthatjuk a webhelyünk megjelenítését a találati listán.
Ha jól SEO-zzuk a weboldalunkat, akkor a keresőrobotok képesek lesznek feldolgozni és értelmezni mindazt, amit rajta látnak. Ez lehetővé teszi, hogy a felhasználók is megtalálják a webhelyünket. Legyen szó céges oldalról, webáruházról vagy személyes blogról, a hatékony keresőoptimalizálás hozzájárulhat a céljaink megvalósulásához, legyen az forgalomnövelés, vásárlás generálás vagy ügyfélszerzés.
Weboldal készítés és SEO
A technikai szempontokat figyelembe véve, a hatékony weboldal alapfeltétele egy jól programozott weboldal megléte.
Ha szeretnénk webáruházat indítani, több lehetőség áll előttünk:
- bárki számára elérhető szoftvert használunk (a legnépszerűbb a WordPress),
- webáruház sablont bérlünk, melyet könnyen alakíthatunk egyéni preferenciáink szerint
- egyedi weboldalt programozunk
Az utóbbi esetben természetesen elengedheteten, hogy komolyabb webfejlesztői, programozási ismeretekre tegyünk szert. Behatóan kell ismernünk olyan fogalmakat, mint a scriptnyelv, kódolás, PHP, HTML, CMS, CSS, SQL, webszerver, felhasználói élmény (UX), mobilbarát kialakítás, reszponzivitás, oldal betöltési sebesség, keresőbarát URL, https vagy linksturktúra.
Napjainkban már alapvető elvárás a webfejlesztőkkel szemben, hogy tisztában legyenek a legfontosabb SEO tényezőkkel is. Tudniuk kell, hogy milyen technikai és egyéb beállításoknak szükséges megfelelni ahhoz, hogy a weboldal SEO tekintetben jól optimalizált legyen, illetve haladó szinten ismerniük kell a linképítéssel és on-page SEO-val kapcsolatos tényezőket is.
Fontos elemek weboldal fejlesztésnél, melyek a SEO-t is befolyásolják:
- webhely reszponzivitása,
- mobilbarát kialakítás,
- oldalbetöltési sebesség,
- jó felhasználói élmény biztosítása,
- logikus és könnyen kezelhető oldal struktúra,
- kielégítő design,
- keresőbarát URL-ek,
- SEO eszközök (például Google Search Console) implementálhatósága,
- megfelelő átirányítások (például 404-es oldalak kezelése)
- duplikált oldalak kizárása,
- stb.
A keresőoptimalizálás elemei
A keresőoptimalizálásnak három nagy területét különböztetjük meg:
- technikai SEO (HTML kódok, weboldal betöltési sebessége, elérhetősége, https megléte, indexing és crawling, átirányítások, forráskód érvényessége)
- tartalmi SEO (oldalon megtalálható szöveges tartalmak, kulcsszavak, meta címek, meta leírások, címsorok és még sok minden más)
- off-site SEO (linképítés)
A cikk további részében az on-site, avagy tartalmi SEO-t nézzük meg részletesebben.
Mit jelent az on-page SEO?
Az on-page, más néven on-site vagy tartalmi SEO a keresőoptimalizálás egyik fő területe, amely közvetlenül a weboldalon lévő tartalmak kialakítására, optimalizálására vonatkozik. Kiterjed többek között a webhely szöveges tartalmaira, a metaleírások és meta title-ök (meta címsorok) meglétére, a fő- és másodlagos kulcsszavak használatára és elhelyezésére a weboldalon.
Kulcsszókutatás és on-page SEO
Az on-page SEO-t mindig megelőzi egy kulcsszókutatás, mely során meghatározzuk azokat az üzletileg fontos és releváns kifejezéseket, amelyekre a vállalkozásunk épül. Például, egy vegán hajápolási termékeket forgalmazó webáruháznál alapvető kulcsszavak lehetnek a vegán kozmetikum, vegán sampon, vegán hajápolás, állatkísérlet mentes kozmetikum és hasonlók.
Mi az on-site SEO célja?
A cél elsősorban az, hogy az általunk létrehozott, adott kulcsszót targetáló landing oldalak minél jobb helyezést érjenek el a találati listán.
Amennyiben nem tudjuk, hogy milyen kifejezésekre szeretnénk rangsorolni, és a tartalmak megírása, optimalizálása során nem veszünk figyelembe kulcsszavakat, úgy
a Google-ben is rosszabb helyezéseket fogunk elérni a tartalmakkal.
Minél messzebb vagyunk a találati listán, annál valószínűbb, hogy a felhasználók a konkurencia oldalait látogatják meg.
Miért fontos a tartalmi keresőoptimalizálás webáruház készítés során?
Ha szeretnénk jó helyen megjelenni a Google keresőjében, akkor az on-page SEO tényezőkre is elengedhetetlen odafigyelni. Ha egy weboldal nem jól strukturált, a tartalmak nehezen értelmezhetők, netán kifejezetten rossz minőségűek (megtévesztő információt adnak át a felhasználóknak, nyelvtani hibáktól hemzsegnek, értelmetlen és haszontalan a szöveg, stb.), továbbá nincsenek megfelelően elhelyezve a számunkra fontos kulcsszavak a weboldalon, akkor a webáruház tartalmai
valószínűleg nem fognak megjelenni a számunkra fontos célközönség(ek)nek a keresési eredmények között.
A Google naponta több millió weboldal tartalmát térképezi fel. Ez rengeteg időbe telik, tehát nem egyik napról a másikra történik. Emiatt fontos, hogy már a kezdetektől a lehető legjobban alakítsuk ki az oldalunkat, eleget téve SEO szempontoknak is. Ezáltal megkönnyíthetjük a keresőrobotok számára az oldalaink felülvizsgálatát és jobb pozíciókat érhetünk el a keresőben is.
On-page SEO tényezők
Most pedig tekintsük át a legfontosabb on-page SEO tényezőket.
Egy webáruház esetében elsősorban az alábbi on-site elemekre kell figyelmet fordítani:
- Mag/fókusz/elsődleges kulcsszó (primary keywords)
- Másodlagos kulcsszavak (secondary keywords): long-tail és egyéb kapcsolódó kifejezések
- Weboldal URL-ek
- Címsorok és alcímek (headingek)
- Meta címek (title tag)
- Meta leírások (meta description)
- Képek elnevezései (image title) és alt-text
- Szöveges tartalmak
+1: Belső linkstruktúra (internal linking)
Mag/fókusz/elsődleges kulcsszó (primary keyword)
A SEO tevékenység alapja a kulcsszókutatás elvégzése. Legyen szó webáruházról, üzleti oldalról, blogról vagy más típusú webhelyről, szükséges meghatározni a mag kulcsszót (core keyword), avagy elsődleges kulcsszót, amelyre számunkra alapvető fontosságú, hogy rangsoroljuk.
Az elsődleges kulcsszó mindennek a magja, ez határozza meg a fő profilunkat, a SEO stratégiánkat. Erre a kifejezésre épül minden, a weboldal tartalmának központi témáját fedi le. Röviden azt üzenik a keresőmotoroknak: ,,Erről szól ez az oldal.”
A fő kulcsszó segít meghatározni a releváns altémákat és long-tail kulcsszavakat, melyekre a továbbiakban még optimalizálni szeretnénk az oldalunkat.
Probléma lenne például, ha webáruház fejlesztőként dolgozunk, és a webhelyünket nem optimalizálnánk olyan kifejezésekre, mint a ,,webáruház fejlesztés” vagy a ,,webáruház készítés”.
Az elsődleges kulcsszó helyes kiválasztása és a weboldal elsődleges kulcsszó célzására történő optimalizálás tehát megkerülhetetlen fontosságú.
Érdemes akár komolyabb piackutatást is végezni, mielőtt belevágnánk a webáruház készítésbe vagy weboldal optimalizálásba, ezáltal tudatosan valósíthatjuk meg a SEO stratégiánkat.
Hol szükséges, hogy megjelenjen az elsődleges kulcsszó?
Az elsődleges kulcsszót az alábbi helyeken kell elhelyezni:
- <h1> cím vagy főcím (Title Tag)
- URL
- Page title
- Egyéb címsorok (ami lehet: H2, H3, H4, H5 és H6)
- Kép fájlneve (image text)
- Kép alt text (képhelyettesítő szöveg)
- Szöveges tartalom (például webáruházak blogcikkben, rövid és hosszú kategória leírásoknál, céges bemutatkozó oldalon)
- Meta leírás és meta description
- Anchor text (horgonyszöveg) – ennek a belső és külső linképítésnél fontos szerepe van
Másodlagos kulcsszavak (secondary keywords): long-tail és egyéb kapcsolódó kifejezések
Ha már tudjuk, hogy mi az az elsődleges kulcsszó, amelyre a webhelyünk épül, meghatározhatjuk a hozzá kapcsolódó long-tail, azaz ,,hosszúfarok” kifejezéseket is.
A SEO stratégia létrehozásakor általában kétféle kulcsszót különböztetünk meg:
- elsődleges kulcsszavak
- másodlagos kulcsszavak
A másodlagos kulcsszavak átfedik azokat az altémákat, amik még számunkra relevánsak, viszont nem elég fontosak ahhoz, hogy elsődlegesen ezekre optimalizáljuk az oldalunkat.
A korábbi példánál maradva, tegyük fel, hogy vegán kozmetikumokat árulunk. Ebben az esetben, ha az elsődleges kulcsszó a ,,vegán kozmetikum”, másodlagos kifejezésként alkalmazhatjuk a következőket:
- az elsődleges kulcsszó szinonimái: állatbarát kozmetikum állatkísérlet mentes kozmetikum, cruelty-free kozmetikum
- az elsődleges kulcsszóhoz szorosan kapcsolódó kifejezések: vegán sampon, vegán szappan, vegán smink, vegán szépségápolás, vegán testápoló, vegán kondicionáló, vegán hajápolás
- az elsődleges kulcsszóhoz lazán kapcsolódó kifejezések: bio kozmetikum, natúrkozmetikum, gyors hajnövesztés,
- hosszabb (long-tail) kifejezések: vegán kozmetikum olcsón, vegán kozmetikum rendelés, vegán sampon rendelés
- összetett szavak: hajvitamin, natúrkozmetikum
- stb.
Weboldal URL-ek
Az, hogy milyen a webhely linkstruktúrája és miként nevezzük el az URL-eket szintén fontos on-page SEO tényező.
Fontos, hogy az URL:
- tartalmazza az elsődleges vagy másodlagos kulcsszót,
- ne tartalmazzon ékezet,
- legyen egyedi és ne tartalmazzon felesleges karaktereket, diakritikus jeleket
- a szavak elválasztásánál kötőjelet, ne pedig alsó vonalat használjunk,
- legyen érthető
- ne legyen túl hosszú, de túl rövid se
- kerüljük a kulcsszavak halmozását (ne préseljünk bele mindenféle kulcsszót azért, hogy jobban rangsoroljunk)
- kerüljük a számokat, ha lehet, inkább szöveges megoldást használjunk
Címsorok/fejléccímkék (headingek)
A fejléccímkék egy weboldal tartalmainak címsorait strukturálják, és információt szolgáltatnak a keresőrobotok számára. Megmutatják, hogy mi a fő cím (H1) és melyek az alcímek. A webhelyek nagyrészt H1, H2 és H3 címsorokat alkalmaznak, a kulcsszó elhelyezésnek ezeknél van a legfontosabb szerepe.
A header tagek H1-től H6-ig rangsorolnak, és fontossági sorrendben a kisebbtől a nagyobbig terjednek. Megjelenésük eltérő: a H1-es címsor általában félkövéren kiemelt és nagyobb a betűmérete, mint a többinek.
Fontos, hogy a címsorok, avagy headingek, fejléccímkék nem egyeznek meg a meta címsorral! Közös bennük, hogy a kulcsszavak elhelyezésének itt is fontos szerepe van, azonban más szerepet töltenek be.
A H1 címsor a fejléc struktúra legfontosabb eleme, on-page SEO szempontból is ennek van a legnagyobb jelentősége. Amikor a Google feltérképezi a weboldalt, igyekszik megérteni, miről szólnak a számára elérhető URL-ek. A head tagek jelzésként szolgálnak, megmutatják, adott tartalom milyen fontossággal bír.
Ezeknek a fejléccímkéknek a használata tehát nagyfokú tudatosságot igényel, mert potenciálisan javíthatják a megjelenést a találati listán.
A címsoroknak tartalmazniuk kell a fő kulcsszót, amire szeretnénk, hogy rangsoroljon az adott oldal.
Meta címsor (title tag)
A meta címsor az a kattintható szöveg, amely a Google találati listáján látható lesz, kék színnel, a weboldal url címe alatt és a meta leírás fölött. A felhasználó erre kattintva tud eljutni a webáruházunkba, weboldalunkra.
A meta címsor kiválasztásánál az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:
- legyen 70 karakter alatt (a Google ennyit képes megjeleníteni, a többit levágja)
- legyen érthető, figyelemfelkeltő, hogy kattintásra ösztönözzön
- a rövidebb címeket általában jobban kattintják, így érdemes az egyszerűségre törekedni – a kevesebb néha több
- tartalmazza a keresési kifejezést (lehetőleg ragozatlan formában), így adott kulcsszó lekérdezésnél nagyobb eséllyel jelenik meg az oldalunk felhasználónak
- legyen természetes, ne erőltessünk bele kulcsszavakat
- kerüljük a kulcsszó halmozást
- használhatunk dátumokat (pl. Legjobb akciófilmek 2024-ben, amiket már nagyon várunk), így a cikkünk potenciálisan előrébb rangsorolhat, mint más tartalom, hiszen idén aktuális
- ha ,,örökzöld” tartalmakat készítünk, ezt a dátumos megoldást inkább kerüljük
- használhatunk számokat (Pl. A 10+1 legjobb akciófilm, amit 2023-ban láttunk), ezekre az emberek nagyobb eséllyel kattintanak
Meta leírások (meta description)
A meta leírás, avagy meta description a meta cím alatt jelenik meg a találati listán. Ideális hossza maximum 160 karakter. Ez esetben is törekedni kell a kulcskifejezés elhelyezésére (lehetőleg ragozatlan formában). Bár a rangsorolást a meta leírás közvetlen módon nem befolyásolja, közvetetten hozzájárul ahhoz, hogy nagyobb forgalmat terüljünk az oldalra. A Google ugyanis félkövéren kiemeli a kulcsszót, amennyiben az megegyezik a felhasználói lekérdezéssel. A kiemelés odavonzza a tekintetet, és nagyobb eséllyel kattintanak az oldalunkra.
A CMS-ek adminisztrátori felületén lehetőség van megadni egyedi meta címeket és leírásokat, így igényeink szerint alakíthatjuk őket.
A jól megválasztott meta cím és leírás növelheti az átkattintási arányt (Click Through Rate, CTR), amely az egyik fontos SEO mérőszám a kattintás (Clock), megjelenés (impression) és átlagos pozíció (average position) mellett.
Képek használata: képek elnevezése (image title) és alt-text
A képek keresőoptimalizálásánál több szempontot is érdemes figyelembe venni:
- képfájl típusa, pl. png, jpg, webp
- kép mérete
- képek elnevezése
- kép alt text
Érdemes arra törekedni, hogy minél kisebb fájlméretű képeket használjunk, ugyanis a túl nagy fájlok lassítják az oldal betöltési sebességét. Ez utóbbi is fontos SEO szempont, ha lassan tölt be az oldal, a felhasználók könnyebben távozhatnak, amely végső soron növeli a visszafordulási arányt, így ront az oldal minőségi megítélésén a Google szemében.
A webáruházaknak érdemes WebP képformátumot használniuk, amely veszteségmentes tömörítést tesz lehetővé.
Szöveges tartalmak létrehozásának minőségi szempontjai
Legyen szó bármilyen weboldalról, törekedni kell arra, hogy az ott található szöveges tartalmak jó minőségűek legyenek. De mit is takar ez valójában?
A Google kialakított egy tartalom-minőségértékelő rendszert (helpful content system), amelyben részletesen kifejti, mit tekint minőségi, avagy hasznos tartalomnak.
,,A Google hasznos tartalom rendszere olyan jeleket generál, amelyeket automatizált rangsoroló rendszerez használnak annak érdekében, hogy a felhasználóknak eredeti, hasznos tartalmakat jeleníthessenek meg a keresési eredményekben” (Google).
A rendszer célja, hogy előnyhöz juttassa azokat a webhelyek, amelyek tartalmai a leginkább kiszolgálják a felhasználói szándékot (search intent), míg az alacsony hozzáadott értékkel rendelkezőket fontosság szerint hátrébb sorolja.
Webáruház készítés során jellemzően az alábbi szöveges tartalmak kialakítására és optimalizálása kerül hangsúly:
- A főoldalon látható szöveges tartalmak
- Az oldalon megjelenő fő- és alcímek
- Kategória leírások
- Blogon megjelenő cikkek, hírek és más bejegyzések
- Információs tartalmak (cégbemutatkozás, rólunk oldal, ÁSZF, kapcsolat oldal, vevőszolgálat adatai, stb.)
- Lábjegyzetben megjelenő információs tartalmak (vásárlás menete, hűségprogram, adatkezelési tájékoztató, termék visszaküldés, stb.)
+1: Belső linkstruktúra (internal linking)
Az internal linking, avagy belső linkelés üzenettel bír a Google és a felhasználók számára.
A Google nagyobb eséllyel fogja rangsorolni a tartalmakat, ha a belső linkhálózat könnyen átlátható, értelmezhető és logikus. Ugyanakkor a felhasználókat is tudjuk segíteni azzal, ha linkekkel vezetjük őket, akár az oldalon eltöltött átlagos időt is növelhetjük.
A hivatkozások révén jelezhetjük, hogy:
- milyen tartalmak kapcsolódnak egymáshoz,
- melyik tartalom a kulcsfontosságú (amire a többi hivatkozik)
A logikus belső linkhálózatnak fontos szerepe van a külső linképítésnél is. Az az oldal, amelyre egy másik hivatkozik, átadhatja a ,,link juice-t” azoknak, amelyek strukturális értelemben alatta helyezkednek el, más szóval, amelyek alacsonyabb jogkörrel rendelkeznek.
Összefoglalás
Cikkünkben átfogó képet szerettünk volna adni arról, mit jelent a keresőoptimalizálás, milyen on-page SEO tényezőket szükséges figyelembe venni weboldal és webáruház fejlesztés, üzemeltetés során. A fent említett szempontok figyelembevételével növelheted weboldalad hatékonyságát, és előrébb törhetsz a találati listán.